support and resistance

Apa itu support dan resistance?

Support dan resistance adalah elemen paling utama dalam analisa teknikal yang juga disebut sebagai technical analysis. Ianya sangat penting bagi pengamal analisa teknikal dan merupakan satu asas yang sangat penting untuk dipelajari. Anda melabur menggunakan teknik analisa teknikal di Bursa Malaysia!

Apa itu saham?

 Apa itu Support ?

Support adalah paras di mana harga itu ditahan oleh pasaran. Harga tidak jatuh di bawah support kerana ada deman yang menyebabkan harga pantul untuk naik

Mudahnya saham!! Mulakan pelaburan saham anda hari ini!

 Sebagai contoh, kalaulah harga jatuh kena pada support, dan ianya pantul semula untuk naik ke atas maka aras tersebut dipanggil sebagai aras support.

Apa pula Resistance ?

Resistance pula adalah satu kawasan di mana berlaku penolakan atau rejection kepada pergerakan harga saham. Seller adalah lebih kuat di aras ini dan menyebabkan berlakunya oversupply. Tindakan ini akan menekan harga saham untuk jatuh.

Bila harga saham terkena pada paras ini, ia akan menghadapi halangan (resistance) untuk naik lebih tinggi. Ini kerana ada supply yang sangat kuat pada aras ini.

Broker terbaik sangat penting untuk memastikan keuntungan anda!

Walaubagaimanapun, jika buyer dapat mengatasi seller pada paras ini, maka akan berlakulah keadaan yang mana dipanggil sebagai breakout. Breakout ini berlaku di mana demand pada sesuatu saham terlalu tinggi sehingga dapat mengatasi supply yang ada.

Konsep support and resistance

support resistance

Nak faham konsep support and resistance ni boleh dianalogikan dengan keadaan rumah.

Rumah mempunyai support yang sangat kuat di aras bumi (ground floor). Kalau support ini pecah, maka rumah tersebut akan menyembah bumi. Begitu juga dengan saham. Jika harga memecah aras support ini, maka harga saham tersebut akan menyembah bumi.

Mudahnya ETF! Rahsia pelaburan yang tak ramai tahu.

Resistance pula adalah aras siling pada rumah tersebut. Dalam analogi ini, rumah ini mempunyai 3 tingkat yang menggambarkan 3 line resistance.

Jika kita menyepak bola, maka apabila ianya terkena siling(resistance), maka ia akan melantun kembali ke aras lantai(support). Maka siling tersebut adalah resistance bagi pergerakan bola tersebut.

Peluang pelaburan tak sampai RM100?

Akan tetapi, jika kita menyepak bola tersebut dengan tenaga yang begitu kuat macam Shaolin Soccer, maka bola tersebut boleh tembus aras siling yang pertama. Kini bola tersebut dah naik kepada tingkat pertama.

Melabur unit trust kini sangat mudah

Maka siling yang dahulu menjadi rintangan bagi bola tersebut sekarang adalah merupakan lantai tingkat 1. Inilah yang dipanggil sebagai support becomes resistance. Perkara ini berulang bagi resistance 2 dan 3.

Akan tetapi jika bola tersebut dibaling dari atas dengan kuat, maka lantai yang dahulunya boleh menahan bola tersebut, kini telah pecah.

Anda baru nak beli rumah? Rahsia pembelian rumah yang tak ramai tahu sampai rugi.

Maka lantai tingkat yang seterunya akan cuba untuk menahan pergerakan saham itu untuk tidak jatuh lebih banyak. Walaubagaimanapun, jika lantai tersebut pecah, maka saham akan jatuh kepada support yang seterusnya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *